По тримесечна блокада, извезувањето на ретки минерали од Кина полека се враќа во нормала, но е далеку од слободен пазар. Ограничувањата од април предизвикаа пад од 75% во извозот на магнети и други критични компоненти, што натера некои производствени линии, особено во авто-индустријата, да прекинуваат работа.
Сега, Кина започнува да издава лиценци за компании во Европа и САД — но со бавни и комплексни процедури. Во некои случаи излезот се одобрува само ако производот не минува низ трети земји. Европските добавувачи добиваат повеќе лиценци отколку претходно, но голем број апликации остануваат во чекор.
Германските и американските автопроизводители, како Ford, Volkswagen и Stellantis, известуваат дека снабдувањето малку се стабилизирало – но се` уште постои ризик од ново пореметување во наредните месеци. САД и Кина потпишале договор во Лондон за забрзан процес на издавање лиценци, што дополнително ја намалува неизвесноста.
Иако заклучокот е дека опасноста од масовни застои е намалена, состојбата останува кревка. Кинеските власти и натаму прегледуваат детали и бараат хемиски анализи за производи кои технички не се под ограничување, што значи дека капацитетот е ограничен и непредвидлив.
-
За производители со синџири во Европа и САД: стабилно снабдување со ретки земји е клучно. Дури и минимални застои може да влијаат на производството.
-
Регулаторните договори меѓу САД и Кина може да донесат флексибилност — но компаниите и натаму се изложени на „црна кутија“ одобренија и можни нови блокади.
-
За македонската и регионалната индустрија, ова е сигнал дека глобалната структура на снабдување може да влијае на цената и достапноста на технолошки компоненти, од EV до машини и електроника.