Европските индустрии и влади сè погласно бараат одлучен одговор од Европската унија на сè поголемиот прилив на евтини кинески производи, кои го загрозуваат локалното производство и работните места.

Кинескиот бран ги погодува европските фабрики

Компаниите како Marangoni Retreading Systems — германска фабрика за преработка на гуми со повеќе од 100 години историја — се борат да опстанат пред евтината конкуренција од Кина.

„Кога нови камионски гуми од Азија пристигнуваат по цена од 40% од вредноста на европски производ, а понекогаш и поевтино од преработена гума, тоа не е фер натпревар,“ вели директорот Клеменс Цимерман.

Тој и други индустриски лидери, со поддршка на владите на Франција и Италија, бараат побрзи и поефикасни механизми на ЕУ за заштита на европските производители.

Европа во тесно меѓу заштита и ризик од одмазда

Од кога американскиот претседател Доналд Трамп воведе нови царини на кинески производи, кинескиот извозен фокус се префрли кон Европа, каде што цените сè повеќе ја поткопуваат локалната конкуренција.

Иако нема директен доказ дека Кина намерно ги пренасочува извозите, бројките се јасни:

  • Извозот на Кина во САД падна за 27% во септември.

  • Извозот во ЕУ порасна за 14% во истото време.

  • Хибридните автомобили од Кина се удвоија, додека некои специјализирани производи, како ламинирано дрво и делови за нуклеарни реактори, бележат раст и до 10 пати.

Европската комисија веќе има отворено 15 истраги и воведено царини за 18 кинески производи, но големите извозни сектори — како автомобили и технологија — сè уште не се допрени, бидејќи земјите членки стравуваат од кинески контрамерки.

Германската дилема

Германија, чија економија веќе се соочува со забавување, повикува на внимателност и дипломатски пристап, бидејќи зависи од трговијата со Кина. Но истовремено, нејзините фабрики се затвораат под притисок на ниските цени на кинеските увози.

Според Европската комисија, новата група за надзор на увозот, формирана во април, открила „потенцијално штетно зголемување“ на кинески увози во 10 категории – меѓу нив текстил, хемикалии, метали, машини и транспортна опрема.

Е-трговија и нови играчи

Покрај индустриските производи, Европа е преплавена и со евтина кинеска облека и домашни производи купени преку онлајн платформи како AliExpress, Temu и Shein, кои агресивно инвестираат во маркетинг на европскиот пазар откако САД воведоа нови царини.


Европа се наоѓа во деликатна економска рамнотежа — помеѓу заштита на сопствените производители и избегнување на нов трговски судир со Кина. Но, ако трендот продолжи, побарувачката за европски индустриски производи може драматично да опадне, што ќе ја натера Унијата конечно да реагира со посилни трговски мерки.