Студија на консултантската куќа Роланд Бергер открива дека генеративната вештачка интелигенција (ВИ) значително ќе го промени начинот на работа во голем број индустрии, вклучително и јавниот сектор, во наредните години. Се проценува дека дури 125 милиони работни места низ целиот свет би можеле да бидат погодени од автоматизацијата и таканареченото зголемување, што отвора можности и ризици за вработените.
Според резултатите од студијата што опфати 450 професии и околу 351 милион работни места низ целиот свет, дури 36% од нив се изложени на значајни промени. Ова одговара на 125 милиони работни места со полно работно време.
Особено се нагласува дека 7,5% од работните места во јавниот сектор би можеле да бидат целосно автоматизирани. Позициите на секретарки, административни асистенти и оператори на кол-центар се најмногу изложени на ризик.
Сепак, авторите истакнуваат дека многу работни места нема да бидат целосно заменети, туку подобрени со помош на ВИ. Така, во образованието и односите со јавноста, вештачката интелигенција би можела да ја зголеми ефикасноста на вработените, додека во царинските и даночните служби би помогнала во откривањето на измами. Во здравството, вештачката интелигенција носи персонализирани третмани и подобро административно управување, што може да ја револуционизира грижата за пациентите.
Политичарите, според наодите, мора да реагираат проактивно и да создадат програми што ќе им го олеснат преминот на работниците кон работни места врз основа на креативност и човечка интеракција.
Предизвици за младите работници
Посебен акцент во извештајот е ставен на младите луѓе кои штотуку влегуваат на пазарот на трудот. Аниш Раман, директор за економски можности во LinkedIn, предупреди дека вештачката интелигенција ги загрозува позициите на почетно ниво – најважните за стекнување прво искуство.
Во технологијата, напредните софтверски алатки ги преземаат едноставните задачи за кодирање и дебагирање што ги правеа помладите програмери. Во адвокатските канцеларии, младите адвокати и асистенти остануваат без искуство во прегледување документи бидејќи вештачката интелигенција ги завршува овие задачи за неколку часа. Во трговијата, четботовите и автоматизираната услуга за корисници ги заменуваат младите работници кои некогаш ги извршувале тие задачи.
Ова, предупредува Раман, може да има долгорочни последици за развојот на кариерата на новата генерација, бидејќи им отежнува стекнувањето на основните вештини потребни за напредување.
Шанси за зголемување на работните места
Сепак, студијата истакнува дека вештачката интелигенција не е само закана, туку и моќна алатка за подобрување на работните места. Во образованието, автоматизацијата на администрацијата би им овозможила на наставниците повеќе време за индивидуална работа со учениците. Во здравството, огромните бази на податоци анализирани од вештачката интелигенција можат да донесат поточни дијагнози и подобри персонализирани терапии.
Во јавната администрација, вештачката интелигенција би можела да ги забрза бирократските процеси и да ги олесни вработените, дозволувајќи им да се фокусираат на постратешки и општествено важни задачи. Ова би ги направило јавните услуги поефикасни и со подобар квалитет.
Клучот за успешно користење на вештачката интелигенција лежи во нејзиното прифаќање како партнер, а не како замена за луѓето. Професионалците кои ги користат нејзините капацитети ќе можат да ги подобрат сопствените вештини и да ја зголемат вредноста на својата работа.