На 27 јуни 2025 година, американскиот претседател Доналд Трамп одлучи веднаш да ги прекине сите трговски преговори со Канада. Причина: Канада воведе дигитален данок од 3 % кој се плаќа од приходите на големите американски технолошки компании – како Google, Meta и Amazon. Трамп го нарече налогот „директна и очигледна напаст на САД“ и најави воведување на компензациски царини кон канадски увози за најмногу една недела.

Ваквиот чекор изненадува затоа што пристапите се наоѓаа само неколку дена по одржаниот самит на G7, каде што земјите одбараа да направат пауза во слични мерки, во замена за ветување дека САД нема да воведат посебен данок за странски технологиски компании.

Канадскиот премиер, Марк Карни, возврати дека „Канада не е на продажба“ и дека преговорите ќе продолжат, иако трговската зависност од САД – која чини три четвртини од канадските извоз – ја прави ситуацијата кревка.

Американскиот секретар за трезор, Скот Бесент, го минимизираше конфликтот, посочувајќи дека е можно да се отвори формално истражување според делот 301 од трговскиот закон, што би можело да оправда царини од околу 2 милијарди долари.

Пазарите реагираа привремено: канадскиот долар ослабе, а Wall Street забележа лесна волатилност – но неделниот тренд остана позитивен и покрај вознемиреноста.

Трамп ги користи царините како механизам за притисок, оспорувајќи нови даноци на технологија, особено кога станува збор за дигитални услуги. Ова ја возобновува фискалната трка со Европа, каде слични модели на оданочување се насете во фокусот. За македонските инвеститори и компании, ова значи дека:

  • Следење на дигиталната регулатива и трговските тензии е клучно за прилагодување.

  • Царинските политики лесно можат да станат инструмент за директна политичка акција.

  • Пакетот USMCA и дискусиите за дигитален данок ќе влијаат и на трети пазари, па треба да се внимава и на периферни ефекти – како промени на снабдувачките синџири и ценењата.