Проценетото ниво на грешка во трошењето на буџетот на ЕУ се намали, но останува загрижувачко, вели Европскиот суд на ревизори (ЕСА) . Во својот годишен извештај, ревизорите, исто така, ги истакнуваат ризиците поврзани со зголемувањето на обврските за сервисирање на долгот и нивното влијание врз идните буџети и активности на ЕУ. Во контекст на тековните дискусии за следниот буџет на ЕУ за периодот од 2028 година па наваму, ревизорите повикуваат на посилен фокус на мерењето на перформансите, транспарентноста и отчетноста.

Ова е наведено во годишниот извештај на Европскиот суд на ревизори.

Ревизорите заклучуваат дека сметките на ЕУ за 2024 година даваат вистинска и објективна слика за финансиската состојба и дека трансакциите со приходи се без грешки . Сепак, тие забележуваат проблеми со царинските давачки, за кои постои ризик да бидат непријавени или неправилно пријавени од страна на увозниците.

Во споредба со претходната година, стапката на грешки што влијае на трошењето на ЕУ се намали на 3,6% (од 5,6% во 2023 година) . Ревизорите, исто така, открија неправилности во дел од 59,9 милијарди евра потрошени во рамките на Механизмот за закрепнување и отпорност (RRF), главниот столб на пакетот за закрепнување од пандемијата NextGenerationEU (NGEU) на ЕУ. Тие забележаа тренд кон зголемување на финансиското влијание на овие неправилности.

Сепак, за време на инспекцијата, ревизорите идентификуваа и 19 случаи на сомневање за измама, кои ги пријавија до надлежните органи.

„Иако намалувањето на нивото на грешки е чекор напред, премногу неправилности сè уште се јавуваат во трошењето на ЕУ“, рече претседателот на ЕКА, Тони Марфи. „Овие се должат на тековните слабости во структурите за контрола и одговорност. При подготовката на долгорочниот буџет на ЕУ за периодот по 2027 година, креаторите на политиките треба да ги земат предвид нашите наоди за да обезбедат одржливост и транспарентност на идните буџети на ЕУ .“

Ревизорите заклучуваат дека влијанието на проценетото ниво на грешка е и материјално и широко распространето. Затоа, тие изразуваат негативно мислење за трошењето на ЕУ шеста година по ред. Оваа година, проценетото вкупно ниво на грешка повторно во голема мера се должи на нередовни плаќања поврзани со трошењето на политиката за кохезија на ЕУ, достигнувајќи 5,7% во 2024 година (9,3% во 2023 година). Најчестите грешки во буџетот на ЕУ продолжуваат да бидат оние поврзани со неподобни проекти и расходи, како и непочитување на правилата за јавни набавки.

Од 28-те грантови доделени на земјите-членки во рамките на Механизмот за закрепнување на МФП во 2024 година, во вкупен износ од 59,9 милијарди евра, 6 исплати не беа во согласност со важечките правила и услови. Понатаму, во исчекување на конечна пресуда од Судот на правдата на ЕУ, ревизорите не заклучуваат дали два клучни пресвртници поврзани со судските реформи во една земја-членка се задоволително завршени.

Задоволителното спроведување на овие клучни пресвртници е предуслов за какво било плаќање во рамките на МНР на таа земја-членка.

Годишниот извештај, исто така, ги истакнува ризиците за идните буџети на ЕУ што произлегуваат од задолжувањето. Ревизорите предупредуваат дека до 2027 година, неизмиреното задолжување на ЕУ би можело да надмине 900 милијарди евра , што е речиси десет пати повеќе од нивото пред да биде лансиран пакетот за закрепнување од пандемијата во 2020 година.

Понатаму, вкупниот износ на каматни плаќања во тековниот буџетски период би можел да надмине 30 милијарди евра, што е повеќе од двојно повеќе од првичната прогноза на Европската комисија од 14,9 милијарди евра.

За периодот 2028-2034 година, каматните плаќања би можеле да достигнат речиси 74 милијарди евра.