На вчерашната пленарна седница, блокот гласаше за Законот за дигитални услуги (DSA), кој ќе ги принуди технолошките компании да преземат поголема одговорност за содржината што се појавува на нивните платформи. Со 539 гласови ЗА, 54 против и 30 воздржани, онлајн платформите – како што се социјалните мрежи и онлајн продавниците – ќе мора да преземат дополнителни мерки за заштита на корисниците од нелегални содржини и стоки.

Новите обврски вклучуваат побрзо отстранување на нелегални содржини и стоки, објаснување на корисниците и истражувачите како функционираат нивните алгоритми, преземање построги мерки против ширењето на дезинформации и сузбивање на содржината „која има негативни ефекти врз основните човекови права“.

Компаниите ќе се соочат со казни до шест отсто од годишниот промет поради непочитување.

„DSA ќе ги подобри правилата за сите онлајн услуги во ЕУ“, рече претседателката на Европската комисија Урсула фон дер Лајен во изјавата. Маргрет Вестагер, европската комесарка за конкуренција која предводеше голем дел од технолошката регулатива на блокот, рече дека новиот закон „ќе на одговорноста за ризиците што нивните услуги ги претставуваат за граѓаните и општеството во целина.

DSA не треба да се меша со DMA или Законот за дигитални пазари, кој беше договорен во март.

И двата дела влијаат на технолошкиот свет, но DMA се фокусира на создавање на рамноправно поле за игра за сите технолошки компании, додека DSA се занимава со тоа како компаниите ја контролираат содржината на нивните платформи. Според тоа, DSA најверојатно ќе има понепосредно влијание врз корисниците на интернет.

-Забрането е насочено рекламирање врз основа на религија, сексуална ориентација или етничка припадност на поединецот. Дури и малолетниците не можат да бидат предмет на насочено рекламирање.

-Големите онлајн платформи, како што е Facebook, ќе мора да ја направат транспарентна за корисниците работата на нивните алгоритми за препораки (на пр. што се користат за сортирање на содржината на фидот или предлагање филмови и серии на Нетфликс).

На корисниците треба да им се обезбеди и систем за препораки што не се базира на профилирање. Во случајот на Инстаграм, на пример, ова би значело хронолошки довод. На големите компании ќе им се забрани „манипулирање со платформи кои влијаат на демократските процеси и безбедноста“.

Онлајн платформите, со јасно објаснување, ќе ја отстранат нелегалната содржина и ќе им овозможат на корисниците можност да се жалат. Најголемите онлајн платформи ќе бидат обврзани да им дадат клучни податоци на истражувачите за да „обезбедат подобар увид во тоа кои се сите онлајн ризици “. Онлајн продавниците ќе мора да складираат основни информации за трговците на нивната платформа со цел да најдат поединци кои продаваат нелегални стоки или услуги.

-„Темни обрасци“ – збунувачки или погрешни кориснички интерфејси дизајнирани да ги насочат корисниците да донесат одредени одлуки што ја нарушуваат нивната приватност – ќе бидат забранети. „Потребен е еден клик за да му се дозволи на Google да ги собере податоците што ги сака и многу долг процес за да се спречи компанијата да го стори истото. Како што е кажано, многу од опциите се нејасни и погрешни. Кога регистрирате сметка, дизајнот и поставките го насочуваат корисникот кон поставките кои поттикнуваат следење“, рече Урсула Пачл, директорка на Европската организација на потрошувачи.

Големите платформи ќе треба да воведат и нови стратегии за справување со дезинформациите за време на кризи (одредба инспирирана од неодамнешната инвазија на Украина).

DSA, како и DMA, ќе прави разлика помеѓу технолошки компании со различни големини. Колку е поголема компанијата, толку е поголема одговорноста.

Големите компании – оние со најмалку 45 милиони корисници во ЕУ, како Мета и Гугл – ќе се соочат со најголема контрола. Овие гиганти веќе некое време лобираат да ги релаксираат барањата на DSA, особено оние поврзани со насоченото рекламирање и предавањето на податоците на надворешни истражувачи.

Иако законодавството се однесува само на граѓаните на ЕУ, ефектот од овие закони секако ќе се почувствува и во другите делови на светот.