Економијата на Велика Британија може да биде во шок кога ќе ја напуштаат ЕУ без договор

Одлучноста на британскиот премиер Борис Џонсон – Британија да ја напушти Европската унија (ЕУ) по секоја цена на 31 октомври ја зголеми можноста за најлоша форма на Брексит – оној без договор. Без официјална зделка за време на разводот, Кралството ќе има огромни проблеми, без царински пристап до ЕУ, најголемиот трговски блок. Трговските односи меѓу Велика Британија и ЕУ веднаш ќе се вратат на правилата договорени во 1995 година од страна на членовите на Светската трговска организација, што ќе значи утврдување на царински давачки за британскиот увоз во земјите на блокот, доцнење на границата заради царинските контроли и многу други ограничувања на слободната трговија.

На кратко, Брексит без договор ќе биде шок за економијата во Велика Британија. Сценариото се споредува со „префрлување на целосен автомобил од петта во прва брзина“.

Улогата на СТО

Светската трговска организација со седиште во Женева обезбедува основни правила за трговија со стоки и услуги. Организацијата ја следи трговијата со 164 земји-членки, помагајќи да се решат меѓународните трговски спорови. Велика Британија веќе е дел од неа, бидејќи ќе го продолжи членството, без оглед на нејзината разделба со ЕУ, што значи дека доколку не се постигне нов договор за нивна поделба, трговијата со Кралството ќе биде предмет на правилата на СТО. Некои пратеници од Велика Британија ова го гледаат како катастрофа за економијата во Велика Британија, додека други веруваат дека земјата ќе може да постигне подобри билатерални договори со други земји.

Судбината на британскиот извоз во ЕУ по Брексит без договор

Трговијата со добра и услуги помеѓу Велика Британија и земјите членки на блокот повеќе нема да биде слободна и без царина во случај на Брексит без договор. Наместо тоа, стоките и услугите во Велика Британија ќе бидат предмет на правилата на СТО што ЕУ ги применува за трети земји. Уделот од 48% од извозот во Велика Британија е насочен кон блокот, а промената во нивната врска може да доведе до трошоци, барања и контроли кои не постојат со децении. Царините можат да бидат различни за различни производи, обично просекот на ЕУ е 3%.

Во однос на европскиот извоз во Кралството

Потрошувачките цени во Велика Британија веројатно ќе се зголемат за значителен дел од европскиот извоз, вклучително и храна, автомобили и облека. Британската влада веќе се обиде да го избегне ова зголемување. Во март, тие предложија привремен 12-месечен план за укинување на тарифите за 87% од увезените производи од ЕУ и сите други трговски партнери, без оние што веќе се предмет на билатерални договори.

Сепак, некои европски производи ќе бидат предмет на британски давачки, така што Велика Британија може да ги заштити своите чувствителни индустрии од странската конкуренција. Според нацрт-предлогот, давачките во Велика Британија за значителен опсег на европските производи ќе се зголемат значително од нула, вклучително и за автомобили (околу 10%), облека (околу 12%) и порцелан (околу 12%).

Судбината на британскиот сектор за услуги

Сервисните индустрии имаат 79% удел во економијата во Велика Британија и создаваат 45% од неговиот извоз. Без договор за разделување, секторот за услуги во Кралството ќе го изгуби својот повластен пристап до европските пазари и може да биде предмет на нови регулативи што може да бидат сериозно негативно погодени.

Промената има потенцијал да ги присили некои компании со седиште во Велика Британија да се преселат во друга европска земја. Сето ова може да доведе до драстичен пад на извозот на услуги во ЕУ.

 

Забрането превземање на содржината без претходно одобрение од редакцијата на БанкоМетар.мк