Изгледите за гледање на Северната светлина одамна ги привлекува туристите во Норвешка, но истоимениот проект за фаќање и складирање на јаглерод во Норвешка веќе генерира огромен интерес сам по себе. Northern Lights – заедничко вложување помеѓу нафтените компании Шел, Еквинор и Тотал Енерџи – пречека повеќе од 6.000 посетители, вклучително и политичари, индустриски лидери и активисти за климата, на нејзината локација Оигарден во Западна Норвешка од почетокот на нејзината изградба во 2021 година. Тоа ќе биде првиот систем во светот кој ќе им нуди прекуграничен транспорт и складирање на емисиите на јаглерод диоксид на клиентите кога ќе почне да работи следната година. Процесот вклучува зафаќање на емисиите на јаглерод од индустриски постројки или електрани и нивно вбризгување во исцрпени нафтени бунари или подводни пукнатини.

Компаниите за нафта и гас сакаат да играат водечка улога во развојот на технологијата за зафаќање и складирање на јаглерод (CCS), но некои експерти ги обвинуваат дека ја користат како начин да го оправдаат континуираното екстракција на фосилни горива. Меѓународната агенција за енергија (ИЕА) минатата недела ги критикуваше „прекумерните очекувања и доверба“ на индустријата во оваа технологија, велејќи дека тоа „не е начин да се одржи статус кво“.

Northern Lights уверува дека ќе понуди сеопфатна услуга за емитирачите на јаглерод диоксид. „Го споредуваме со управувањето со отпадот: го ставате ѓубрето во контејнер, а ние одиме и го собираме“, објаснува управниот директор на локацијата, Боре Јакобсен. Компанијата склучи зделки за преработка на мал дел од глобалните емисии на норвешкиот производител на вештачки ѓубрива „Јара“ и германската фабрика за цемент „Хајделберг материјали“.

Активните загадувачи се потпираат на CCS технологијата за да ги намалат емисиите на стаклена градина. Но, и покрај брзиот раст на секторот, технологиите остануваат скапи и сè уште не се докажани во обемот што треба целосно да ги зафати штетните гасови што се испуштаат.

Вкупниот износ на инвестиции во проектите на CCS достигна рекордни 3 милијарди долари во 2022 година, според податоците на МАЕ. Но, според организацијата, „сегашните политики за CCS се апсолутно недоволни за да се реализираат ветувањата на владите за нула емисии“. Врз основа на сегашните планови, до 2030 година ќе бидат заробени 115 милиони тони јаглерод диоксид, од сегашните 40 тони. А за да се постигне нула загадување, 1 милијарда тони јаглерод диоксид ќе треба да се неутрализираат до крајот на деценијата, според ИЕА.
Иако Јакобсен очекува напредок до 2030-тите, тој забележува дека има технички пречки за CCS, како и со секоја технологија во развој, и тој не исклучува одложување од една или две години на распоредот.

Темата ќе биде важен дел од дискусиите на климатскиот самит COP28 во Абу Даби, кој беше отворен на 30 ноември. Претседавачот на настанот, Султан ал-Џабер, кој е и главен извршен директор на државната нафтена компанија ADNOC во Абу Даби, верува дека светот „треба сериозно да ги сфати технологиите за зафаќање на загадувањето на воздухот“ доколку сака да ги намали индустриските емисии. Експертите велат дека методите за механичко отстранување на јаглерод диоксидот ќе бидат неопходен дел од процесот за справување со климатските промени, но владите ќе мора да ги фокусираат своите напори на ограничување на емисиите на стаклена градина преку други средства, како што е воведувањето на обновливи извори на енергија или зголемување на енергетска ефикасност.

Според Пол Фенел, професор по чиста енергија на Империјалниот колеџ во Лондон, „треба да се направи обид за декарбонизација без употреба на CCS и технологијата треба да се примени само откако ќе се достигне фаза каде што не може да се замени“. Тој додава дека е исклучително важно да се декарбонизираат некои високозагадувачки процеси како што се производството на цемент, железо и челик.

ИЕА наведува дека не треба да има ново дупчење нафта и гас доколку планетата сака да ја постигне целта на нула емисии до 2050 година. Лидерите на индустријата ги отфрлаат тврдењата дека технологијата е начин да се оправда понатамошниот развој на нафта и гас. Сепак, владата на ОК веќе објави нови лиценци за гас и нафта во Северното Море, како и финансирање од 20 милијарди фунти за CCS.