После првиот пакет мерки, што го користеа најголем број земји со цел да ги ублажат последиците од пандемијата, се чини дека државната тегла со пари остана празна насекаде. Насекаде освен во Германија.

Нема дополнителни мерки за помош по првиот пакет, освен во Германија. Сепак, најзагрозените економии на ЕУ се надеваат на нив, за што треба да се дискутира на самитот, на 17 и 18 јули, посветен на таа тема.

Проблемот е во тоа што германско-францускиот предлог за дополнителни 750 милијарди евра помош, од кои 500 милијарди би биле грантови, се сретна со силно спротивставување од зафатената четворка на ЕУ, која ја сочинуваат Австрија, Данска, Холандија и Шведска.

Можно е, можно е – со Германците

Иако економијата се надеваа дека по генералниот пакет мерки, следниот ќе биде селективен и ќе вклучува помош на најзагрозените сектори на економијата, како што сега стојат работите, ништо нема да се случи.

Само Германија, која по кризата во 2008 година беше најголем поборник за заштеда, а не потрошувачката што ќе го стимулира економскиот раст, го смени својот пристап. Таа брзо додаде уште 10 милијарди на првиот пакет мерки за да и помогне на германската економија, вредна 750 милијарди евра, со цел да се зачуваат работните места, како и семејствата на оние кои ги загубија своите работни места.

Германија ја охрабрува потрошувачката

Средствата исто така треба да покриваат намалување на ДДВ во погодениот угостителски сектор од седум проценти, до јули следната година. Пред еден месец, германската влада донесе пакет фискални стимулации во вредност од 130 милијарди евра, со што се намали данокот на додадена вредност од 19 на 16 проценти и ја намали најниската стапка од седум на пет проценти.

Овој пакет дава и стимулации за набавка на електрични автомобили, но и еднократен „детски додаток“ од 300 евра за секое дете во земјава. Сето ова треба да ја поттикне потрошувачката.

Дополнувањето на првиот пакет кризни мерки во вредност од 45 милијарди евра, гаранцијата за корпоративни заеми преку комерцијални банки во вредност до 300 милијарди евра и субвенцијата за плати во компании што ги чуваа работниците иако во моментот немаат работа, го донесе Франција. Пред еден месец, исто така, одобри заем од пет милијарди евра на Рено, кој треба да обезбеди ликвидност на гордоста на француската автомобилска индустрија, која планираше да отпушти 15.000 вработени.

По усвојувањето на пакетот економска помош во вредност од 2.000 милијарди долари, за што брзо се договорија демократите и републиканците во САД, другиот пакет мерки се блокира. Конгресот, каде што мнозинството го сочинуваат демократите, усвои дополнителни 3.000 милијарди долари, но не и Сенатот, каде што мнозинството се републиканци, кои веруваат дека најпрво треба да анализираме што е направено досега, што е добро, а што не.

Стапица за ликвидност

Во оваа ситуација, кога, како што се испостави, досега преземените мерки не беа доволни, а коронавирусот не стивнува, некои економисти сметаат дека нема друга стратегија освен да се спаси повторно.

Економистот Мирослав Здравковиќ забележува за Спутник дека интересите на финансискиот капитал се пред интересите на економијата. Современата монетарна економија, вели тој, се карактеризира со стапица на ликвидност.

„Целиот свет сега е во замка за ликвидност што се форсира, без разлика колку повеќе пари се трошат, имаат мал ефект. Фактот дека ФЕД или која било европска централна банка ги намалува каматните стапки, има нула ефект за стимулирање на економијата. Ова го покажа примерот на Јапонија од 1991 година, ЕУ од 2008 година и ќе видиме што ќе се случи следно “.

Тој потсетува дека случајот на Јапонија е најдобриот показател за тоа. По силниот земјотрес и цунамито, кои го погодија во 1991 година, поправајќи ги последиците, таа постојано беше земја со најголем јавен долг. Во 2017 година, долгот изнесуваше 224% од БДП.

Тој е многу скептичен во врска со механизмите за помош на економијата и се сеќава како изгледаше во случајот на Грција од 2011 година, кога силната помош дадена на истата заврши во отплата на достасаните обврски, без нејзината економија да види ниту едно евро и денес има јавен долг од околу 200 проценти од БДП.

Ирска и Полска имаат најбрз раст во Европа

Здравковиќ е особено скептичен во случајот со ЕУ или еврозоната.

„Со проектот на ЕУ каде сите земји се хетерогени, каде нема основни услови за монетарна унија, апсолутно не може да има брз раст. Ирска и Полска имаат најбрз раст во Европа. Ирска, како и Велика Британија, благодарение на својата географска позиција, е на пат со Америка, во која се регистрирани сите големи ИТ компании, како Гугл. Зад неа во однос на растот е Полска, а тука е и Романија, токму затоа што тие не се во еврозоната “, рече Здравковиќ.

 

Забрането превземање на содржината без претходно одобрение од редакцијата на БанкоМетар.мк